tisdag 10 februari 2015

Brygglog batch #2 Single hop Cascade

I och med att delmäskning inte tar så fruktansvärt lång tid så hade jag valt att köra det en tisdagkväll. Överlag så gick bryggningen bra, även om jag totalt missade OG och därmed kommer få ett rejält starkt öl. Sen är jag ju ganska ineffektiv i de flesta momenten, så det tar ju längre tid än vad det borde, men det kommer bli bättre.

20:05
Påbörjar desinficering av prylar och kokar silduken i 15 min.

20:27
Uppmätning av malt och humle. 400 g pale ale malt och 4 små glöggmuggar med humle: 5 g - 5 g - 10 g och 5 g. Startade även uppvärmning av vatten - 1,3 liter.



20:43
I med malten i vattnet. Tyckte tempen sjönk så mycket så jag drog på platten en kortis med resultatet att tempen gick upp till 75 grader ett tag, så jag körde utan lock tills jag var nere på ca 67.


Isolerade sedan med en handduk.

21:00
Påbörjar lakning/sköljning genom en lite för liten sil. Note to self: köp ny sil.


21:09
Fick ut 9,5 dl, så de 400 g malt har alltså sugit åt sig 3,5 dl. Fyllde upp så att jag hade 4, liter i kastrullen och hade sedan i spraymalten under omrörning.

21:15
Klumpfritt och fint, påbörjar kok. Skulle självklart ha satt på plattan redan tidigare för att bli mer effektiv här. 

21:35
Kokar - skummar av lite med en slev. Får ändra plattans inställning lite upp och ner för att få ett bra rullande kok, men jag tror 6:an är lagom.


21:55
Påbörjar kylning. Fyller på kallt vatten efter hand för att snabba på. 


22:25
Nere i 25 grader. Mäter upp 6 g Nottingham jäst.

22:33
Kylning klar (38 minuter). Mäter OG och får ca 1,067 - lite svårt att se, men jag tycker det ligger mellan 66 och 68. Fick då lite ångest i och med att jag hoppats på runt 1,055.

Kokade lite vatten som jag satte på kylning men insåg att det skulle ta alldeles för lång tid, så jag pitchade efter lite velande i. Hade en sil i damejeannen och en saftsil ovanpå det för att få bort så mycket humlerester som möjligt.

22:55
Klart. Har sänkt värmen i vårt extrarum, så det ska hålla runt 15-17 grader vilket torde vara bra för Nottingham, så där ska den nu få stå och götta sig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar