måndag 23 februari 2015

Planering av batch #3

Trots att batch #2 blev lite av en miss och kommer landa på runt 6,5-7% ABV i stället för 5,5% så är jag redan sugen på att brygga nästa batch och det kommer dessutom bli min första helmaltsbryggning.

Jag hade först planer på att köra på Det lilla köksbryggeriets helmaltsmetod, vilket innebär "lakning" med kökssil och tre kastruller. Men då jag har planer på att ta steget till BIAB (Brew In A Bag) inom kort så tycker jag det är lika bra att köra på det direkt vid nästa bryggning, om än i liten skala. Har tänkt jäsa i min damejeanne igen, vilket sätter gränsen till ca 4 liter. Ser inget värde i att brygga en större mängd ännu.

Så i och med detta så var jag åkte jag förra veckan till IKEA och inhandlade lite Teresia-tyg, vilket ska vara bra att sy BIAB-påsar av och dessutom en ny sil/durkslag som ska agera "droppställning" för påsen.

Fabrikationen av påse gjorde jag på enklast möjliga sätt. Jag tog en bit dubbelvikt tyg och klippte till en lagom stor bit av (höjd och breddmässigt) så att jag kunde använda den vikta delen som underdel till påsen. Sydde sedan ihop kanterna på symaskin (första gången jag rattade en sådan sedan syslöjden i mellanstadiet). Det gick så smidigt så att jag gjorde två stycken. Tänkte använda båda samtidigt för att vara på den säkra sidan.


Så här fint blev det till slut.

Recept då. Jo, min Mmmm håller ju på och ta slut (en flaska kvar) och i och med att jag tyckte den var vansinnigt god så ska jag försöka mig på något liknande den här gången. Vill få ner beskan något och få en lite klarare öl, men annars så ska jag försöka göra något liknande.

Jag kommer dessutom göra en liiiite större sats och slänga över ca en liter till en PET-flaska med jäsrör och köra med en lite skvätt Nottingham-jäst jag har kvar sedan förra bryggningen. Ett litet experiment helt enkelt. Funderar även lite på om jag kanske ska testa att torrhumla lite i det experimentet. Bestämmer det senare... Egentligen vill jag bara skruva på en parameter åt gången i ett sådant experiment.

Kokvolym: 7 liter
Jäsvolym: 6 liter (?)
OG: 1,054
FG: 1,014
ABV: 5,3%
IBU: 33-35

1200 g Pale Ale (Viking)
100 g Caramel 60L (Briess)
50 g Carapale (Viking)

3 g Amarillo 8,2% @ 60 min
12 g Amarillo 8,2% @ 15 min
10 g Amarillo 8,2% @ 5 min

Blir väldigt spännande att se hur väl OG stämmer överens. Nu har jag gått på Brewer's Friend's beräkningar (IBU Rager).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar