lördag 28 februari 2015

Brygglogg batch #3 - Husapan

Första helmaltsbryggningen gick förvånansvärt smidigt! Jag mätte upp malten när jag klev upp på lördagsmorgonen i samband med att jag fixade frukost. Inga barn hemma och frugan skulle iväg och klättra (!).

100 g Crystal 60L, 85 g Carapale och 1200 g Pale Ale.

9:45
Satte på plattan med 6,5 liter vatten. Hade i BIAB påsen från start.



10:00
Uppe i 56 grader, så jag hade i malten.


10:08
Uppe i 66 grader. Tog av kastrullen från plattan och satte på isoleringen.
Började därefter mäta upp humle och desinficera prylar. Rör om i malten då och då. 

10:40
Temperaturen är stabil och jag sätter på 2,5 liter "lakvatten" som ska få komma upp i 75 grader.

10:47
När jag stoppar tillbaka termometern efter att ha mätt lakvattnets temp så är den bara på 64 grader så jag sätter på plattan en kort stund. Kommer då upp i 65 ganska fort. 

11:08
Tar ur påsen och sätter på plattan på full fart. Häller över lakvattnet så att jag kommer upp i 7 liter. Tar bort påsen när den nästan slutat droppa. Påsen (dubbel) funkade dör övrigt utmärkt!


11:28 
Rullande kok. Bestämde mig att öka på smakgivan från 12 till 15 g humle då jag tyckte 12 såg så extremt lite ut :-)

12:30
Påbörjar kylning bara för att upptäcka att termometern ballat ur helt. Illa! Får försöka uppskatta temperaturen. Bestämmer mig för att vänta 45 min och sen känna med ett desinficerat finger. 

13:20
Mäter OG till 1,054 - Perfekt!


13:45
Färdigtappat. Tratt + saftsil är INTE EFFEKTIVT. Tog väldigt lång tid. Får jobba på en bättre lösning till nästa gång. 

Nottingham till vänster, US-05 till höger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar