måndag 9 februari 2015

Planering av nästa bryggning - ON DELETE CASCADE;

Bryggningen av första ölen gav mersmak, så nu är planeringen av nästa i full gång och råvarorna har till och med redan kommit!

Det kommer bli ytterligare en APA och återigen efter "Det lilla köksbryggeriets delmäskningsmetod", dvs stor del maltextrakt, liten del malt som stöps under kort tid (15 min) och därefter ett ganska kort kok. 

Återigen blir det en "Single hop", men den här gången med Cascade. Som jäst har jag valt Nottingham, då jag siktar på en "ren" och ganska mild ale. Det blir ett väldigt enkelt recept och den malt jag själv stöper är vanlig Pale ale malt. I vanliga fall stöper man någon form av specialmalt. Men jag gör det mestadels för att prova på metoden med ett "eget" recept och vill hålla det så enkelt som möjligt. Mina förväntningar på ölet är att det ska bli en ganska mild öl med lite lägre bäska, men ändå med god smak. 

Blir bryggning på en tisdag kväll, så jag hoppas allt går smärtfritt. Bör inte vara några konstigheter. Det enda nya är mätning av OG för att senare kunna fastställa alkoholhalten. 

Kommer köra på 400 g Pale Ale malt så har jag 1,6 kg över till nästa bryggning, vilket blir perfekt mängd för min fösta helmaltsbryggning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar